Az endometriózisról érthetően

Az endometriózis a termékeny korú nők 10%-ának keserítheti meg mindennapjait, első sorban görcsös alhasi fájdalommal járó menstruációkat okozva. De tekintve, hogy igen változatos, nem specifikus tüneteket is okozhat a különböző (leggyakrabban emésztő és/vagy húgyúti) szervrendszerek érintésével, mely panaszok idővel akár állandósulhatnak is, így Magyarországon ÁTLAGOSAN 4 ÉV telik el a tünetek megjelenése és a pontos diagnózis között.

Ez idő alatt tönkremehet akár a párkapcsolatuk, rámehet a munkájuk a rendszeres, olykor elviselhetetlen fájdalom miatt.

Az endometriózis betegség tünetei 60%-ban már 20 éves kor előtt jelentkezhetnek.

Alapvetően ez egy jóindulatú betegség, de minden egyes menstruációval súlyosbodik így kezelés nélkül hosszú távon igen komoly szövődményeket okozhat.

A fájdalmas menstruáció NEM normális! Hátterében minden második esetben endometriózis áll.

Tünetek: - lehet tünetmentes - nem specifikus tünetek, melyek főleg CIKLIKUSAN jelentkeznek - a betegség kiterjedése nem korrelál a panaszok súlyosságával

- Női nemi szervek érintettsége: - fájdalmas menstruáció(60-80%) - ovulációs fájdalom - krónikus kismedencei fájdalom (30-50%), derékfájdalom - fájdalom szexuális együttlétkor (tipikusan csak bizonyos pozíciókban), csökkent libidó - meddőség (30-40%)

- ciklusszabálytalanság, rendellenes vérzés (10-20%)

- Emésztőrendszer érintettsége: - puffadás, hasmenés, székrekedés - fájdalmas székletürítés - véres széklet

- Húgyúti rendszer érintettsége: - visszatérő felfázásos panaszok (negatív tenyésztések ellenére) - gyakori vizelési inger - fájdalmas vizeletürítés - véres vizelet - deréktáji fájdalom (húgyvezető/ureter elzáródás tünete lehet)

- Bőrhegek: - fájdalom, duzzanat, vérzés

- Egyéb ciklikus panaszok: - vállfájdalom, migrén, kisugárzó fájdalom vállba, derékba vagy végtagokba, akár szívritmuszavarok, szorongás, depresszió

Ha évek óta kering panaszaival az egészségügyi rendszerben (házi orvosi, gasztroenterológiai, belgyógyászati, sebészeti, urológiai, neurológiai, pszichológiai és/vagy nőgyógyászati szakrendelések között) merüljön fel Önben, hogy panaszait endometriózis is okozhatja!

Időpontfoglalás:

drhajdinakadrienn@gmail.com